Czy rzeczywiście się rozumiemy?
Jak często pytamy osobę z którą rozmawiamy czy nas rozumie? jak nas rozumie? co usłyszała?
Niezależnie czy rozmawiamy z dzieckiem, partnerem, współpracownikiem, zadanie pytania:
- „Czy możesz mi powiedzieć co usłyszałeś? Pytam ponieważ zależy mi na tym, abyśmy dobrze się rozumieli.”
lub:
- „Czy mógłbyś powiedzieć jak to zrozumiałeś? Chciałbym mieć pewność, że wiesz o co mi chodzi.”
Przypuszczam, że odpowiedź może nas nie raz zaskoczyć. Upewnienie się, że nasz rozmówca słyszy dokładnie to co chcieliśmy mu przekazać, pozwoli uniknąć wielu nieporozumień, konfliktów i pretensji,
np.
- „przecież mówiłem ci…”
- „czy ty mnie w ogóle słuchasz”
Może się też okazać, że choć wydaje się nam oczywiste, że skoro coś mówimy to ktoś to słyszy tak jak to mówimy – że jest zupełnie inaczej.
W sytuacji kiedy kogoś o coś prosimy, coś tłumaczymy, chcemy się podzielić swoimi wrażeniami, uczuciami, zdaniem, chcemy się na coś umówić – chcemy być zrozumiani. Jak często wydaje się nam, że tak jest, a jak często mamy pewność, że tak jest? Pytanie o komunikat zwrotny może również nam otworzyć furtkę do dalszej rozmowy, do pogłębienia relacji.
Jeśli zainteresował Cię ten wpis i chciałbyś nauczyć się takiej komunikacji, która Cię wzbogaci, skorzystaj z naszej oferty