Jak często pytamy osobę z którą rozmawiamy czy nas rozumie? jak nas rozumie? co usłyszała?
Niezależnie czy rozmawiamy z dzieckiem, partnerem, współpracownikiem, zadanie pytania:
„Czy możesz mi powiedzieć co usłyszałeś? Pytam ponieważ zależy mi na tym, abyśmy się rozumieli.”
, lub:
„Czy mógłbyś powiedzieć jak to zrozumiałeś? Chciałbym mieć pewność, że wiesz o co mi chodzi.”
Przypuszczam, że odpowiedź może nie raz nas zaskoczyć. Upewnienie się, że nasz rozmówca słyszy dokładnie to co chcieliśmy mu przekazać, pozwoli uniknąć wielu nieporozumień, konfliktów i pretensji,
np.
„przecież mówiłem ci…”
„czy ty mnie w ogóle słuchasz”
Może się też okazać, choć wydaje się nam oczywiste, że skoro coś mówimy – to ktoś to słyszy tak jak to mówimy, że jest zupełnie inaczej.
W sytuacji kiedy kogoś o coś prosimy, coś tłumaczymy, chcemy się podzielić swoimi wrażeniami, uczuciami, zdaniem, chcemy się na coś umówić – chcemy być zrozumiani. Jak często wydaje się nam, że tak jest, a jak często mamy pewność, że tak jest? Pytanie o komunikat zwrotny może również nam otworzyć furtkę do dalszej rozmowy, do pogłębienia relacji.