You are currently viewing Prośba o informację zwrotną

Prośba o informację zwrotną

 Czy rzeczywiście się rozumiemy?

   Jak często pytamy osobę z którą rozmawiamy czy nas rozumie? jak nas rozumie? co usłyszała?

   Niezależnie czy rozmawiamy z dzieckiem, partnerem, współpracownikiem, zadanie pytania:

  •  „Czy możesz mi powiedzieć co usłyszałeś? Pytam ponieważ zależy mi na tym, abyśmy dobrze się rozumieli.”

   lub:

  •  „Czy mógłbyś powiedzieć jak to zrozumiałeś? Chciałbym mieć pewność, że wiesz o co mi chodzi.” 

   Przypuszczam, że odpowiedź może nas nie raz  zaskoczyć. Upewnienie się, że nasz rozmówca słyszy dokładnie to co chcieliśmy mu przekazać, pozwoli uniknąć wielu nieporozumień, konfliktów i pretensji,

np.

  • „przecież mówiłem ci…”
  • „czy ty mnie w ogóle słuchasz”

   Może się też okazać, że choć wydaje się nam oczywiste, że skoro coś mówimy to ktoś to słyszy tak jak to mówimy – że jest zupełnie inaczej.

   W sytuacji kiedy kogoś o coś prosimy, coś tłumaczymy, chcemy  się podzielić swoimi wrażeniami, uczuciami, zdaniem, chcemy się na coś umówić – chcemy być zrozumiani. Jak często wydaje się nam, że tak jest, a jak często mamy pewność, że tak jest? Pytanie o komunikat zwrotny może również nam otworzyć furtkę do dalszej rozmowy, do pogłębienia relacji.

 

Jeśli zainteresował Cię ten wpis i chciałbyś nauczyć się takiej komunikacji, która Cię wzbogaci, skorzystaj z naszej oferty 

Dodaj komentarz