You are currently viewing Prośba o informację zwrotną

Prośba o informację zwrotną

Jak często pytamy osobę z którą rozmawiamy czy nas rozumie? jak nas rozumie? co usłyszała?

Niezależnie czy rozmawiamy z dzieckiem, partnerem, współpracownikiem, zadanie pytania:

 „Czy możesz mi powiedzieć co usłyszałeś? Pytam ponieważ zależy mi na tym, abyśmy się rozumieli.”

, lub:

 „Czy mógłbyś powiedzieć jak to zrozumiałeś? Chciałbym mieć pewność, że wiesz o co mi chodzi.” 

Przypuszczam, że odpowiedź może nie raz nas zaskoczyć. Upewnienie się, że nasz rozmówca słyszy dokładnie to co chcieliśmy mu przekazać, pozwoli uniknąć wielu nieporozumień, konfliktów i pretensji,

np.

„przecież mówiłem ci…”

„czy ty mnie w ogóle słuchasz”

Może się też okazać, choć wydaje się nam oczywiste, że skoro coś mówimy – to ktoś to słyszy tak jak to mówimy, że jest zupełnie inaczej.

W sytuacji kiedy kogoś o coś prosimy, coś tłumaczymy, chcemy  się podzielić swoimi wrażeniami, uczuciami, zdaniem, chcemy się na coś umówić – chcemy być zrozumiani. Jak często wydaje się nam, że tak jest, a jak często mamy pewność, że tak jest? Pytanie o komunikat zwrotny może również nam otworzyć furtkę do dalszej rozmowy, do pogłębienia relacji.  

Dodaj komentarz